Postad den .

Knappt hade informationen för vår nya tävlingsklass publicerats innan den första anmälan trillade in. Vi blev givetvis nyfikna och fick en pratstund med Emelie Lilliefeldt.

Vad triggade dig att anmäla dig till det här premiärlopp?

Night Trail Run 10 km är ett av mina absoluta favoritlopp. Det är skön stämning, ett bra arrangemang och riktigt bra trail nära stan. Samtidigt springer jag hellre längre distanser och vill gärna ha någon extra utmaning utöver själva löpningen, så Night Trail Run 30 km var ett givet val!

Vad lockar dig med löpning i skymning och mörker?

Skiftet mellan dag och natt är en av de häftigaste skiftningarna i naturen. Jag stiger gärna upp tidigt för att få springa långpass tills solen går upp, och under den mörka årstiden springer jag med pannlampa på kvällen.

Tidigare var jag rejält mörkrädd. Efter att ha övervunnit den rädslan är varje pass i mörkret en påminnelse om att jag är trygg och har lika stor rätt som alla andra att vara ute när jag vill på dygnet. Risken är större att vricka foten, än att träffa någon som har vrickat huvudet.

Den nya klassen lägger ett större ansvar på löparen att hitta rätt. Vad har du för plan?

Det viktigaste är att ha tillräckligt med energi för att både kunna springa och hålla huvudet klart – genom alla 30 kilometrar. Därför ska jag hålla nere tempot. Hålla koll på rutten på kartan och se till att få i mig vätska och energi regelbundet. Utöver den obligatoriska utrustningen har jag också en skaljacka.

Tre tips den som ska prova ett längre lopp för första gången

  1. Spara din energi! Det är särskilt viktigt i början av loppet. Sänk tempot rejält och våga gå i uppförsbackar.
  2. Spring tillsammans! Det är roligare, och när man har roligt så orkar man mer.
  3. Tro på dig själv! Var din egen bästa supporter, så har du en hejaklack med dig hela loppet.