Postad den .

Att springa i skogen med bara en pannlampa är en upplevelse. Att hoppa över stock och sten, snabba höger och vänstersvängar bland träd, berg-i-dagen, omväxlande lövskog och barrskog och utförslöpor med ojämn mark är väldigt kul, men även väldigt utmanande. Det är trots allt ganska långt ifrån att springa på ett elljusspår.

ntr_ene (28 of 39)

Orienterare är vana vid att ta sig fram över det mesta i skogen, med karta och kompass som hjälpmedel. En av  arrangörsklubbens Attunda Orientering just nu främsta nattorienterare, Daniel Roos, ger här lite tips och råd om att springa i skogen med enbart pannlampa som lyse.

Vad är det bästa med att springa i mörker och med nedsatt sikt?
– Det bästa med att springa i skog är variationen i löpningen. Ibland är det lite knixigare, ojämt underlag och lägre fart och ibland kan det gå riktigt fort, på stigar eller skog med berghällar tex. Jag gillar den omväxlingen i löpningen, att det ”händer” lite mer än när man till exempel springer på ett eljusspår eller en gångväg. Om man dessutom springer i skogen när det är mörkt så blir det ännu mer intensivt. När man inte ser lika långt så är det svårare att planera sin löpning, vilket gör att det alltid händer när man springer i skogen. Det är sällan man får vila, utan man måste alltid göra något- väja för en gran, anpassa stegen efter rötter och stenar på marken eller hoppa ner för en kant.

Om du bara fick ge ett råd till någon som ska springa Night Trail, vad skulle det vara?

– Kolla lampan så att den funkar! Funkar inte den, så blir det svårt att springer i mörker, svarar Daniel. Testa att ladda pannlampan fullt och låt den lysa så länge som du kommer använda den under tävling eller träning. Fungerar den då, kommer den fungera under ditt träningspass eller under tävlingen.

Min kompis anmälde mig till Night Trail Run i höst, och jag har aldrig sprungit trail förut, än mindre Night trail. Vad ska jag tänka på?

– Först och främst, ut i skogen och testa! Det räcker med att springa lite bredvid ditt eljusspår eller den vanliga stigen du springer för att pröva lite mer ojämn mark och få en känsla av hur det är. Gör det inte svårare än vad det behöver vara i början utan ta det steg för steg. Om du har en mindre skog eller dunge du känner till väl är även det en perfekt plats för att testa att springa utan stigar på. Vill man ge sig ut på en riktig runda i skogen kan jag varmt rekommendera en av våra två pröva på-träningar. Där kan man få både tips och svar på funderingar och frågor om allt som rör löpning i skog och Night Trail Run.

Vad vill du ge för tips till dem som till exempel redan sprungit ett Night Trail Run, och vill träna lite mer inför höstens lopp?

– Mitt råd till dem är att utmana sig själva lite. En stor del av hemligheten bakom att springa fort i skogen handlar inte om hur snabb man är utan mer om hur man kan ta sig fram i skogen. Testa att springa en kort sträcka i skogen så fort du kan, och gör det några gånger. Du får snabbt in en känsla om hur man ska sätta fötterna, hur man lyfter blicken och planerar sin löpning på ett optimalt sätt eller hur man hoppar över träd bäst. Vill du träna ännu mer specifikt inför Night Trail Run rekommenderar jag dig att testa att springa fort utför i skogen. Det krävs oerhört mycket tid och träning för att tjäna några sekunder i en uppförsbacke, men att bli bra på att springa utför kan vem som helst bli, och det fort. Träna lite på det, så kommer du fort märka att du springer ifrån dina konkurrenter under tävlingen!

Något sista tips du vill ge?

Ta chansen och åk på pröva på-träningarna. De vänder sig både till nybörjare och mer erfarna och är ett perfekt tillfälle att testa att springa i skogen och få tips och råd om allt från utrustning till löpteknik i skog. Och givetvis, glöm inte att anmäla dig innan fredag om du vill få lite billigare anmälningsavgit till höstens lopp. Vi syns den 27 oktober!