Postad den .

I samband med de senaste tre årens Night Trail Run har delar av anmälningsavgiften under en period skänkts till olika välförande ändamål. 2015 skänkte Night Trail Run 10.000 kronor till Röda Korset, 2016 1250 kronor till Rosa bandet och 1250 kronor till Blå bandet och under 2017 skänkte vi 4000 kronor till Bee urban.

Även i år kommer vi skänka pengar till välgörande ändamål och i år har vi valt att hjälpa Läkare utan gränser med deras verksamhet. För varje anmäld mellan tisdag och torsdag går 50 kronor direkt till behövande människor, jorden runt.

 

Läkare Utan Gränser är en neutral, medicinsk hjälporganisation som bland annat tagit emot Nobels fredspris för sina insatser världen över. Läkare Utan Gränser bidrar främst med medicinsk hjälp vid humanitära kriser, men bidrar även med andra typer av förnödenheter där det behövs. Ett bidrag till Läkare Utan Gränser är ett bidrag för människor i nöd.

Om du vill läsa mer om Läkare Utan Gränser kan du göra det här.

Vill du kombinera en god insats med en trevlig upplevelse? Anmäl dig innan torsdag 23:59 så skänker Night Trail Run 50 kronor per anmäld till Läkare Utan Gränser!

Inte anmäld? Du anmäler dig här!

Postad den .

Här är årets Night Trail Run-bana! Återigen strängad av Jörgen Karlsson, rutinerad orienterare från arrangörsklubben Attunda Orientering med väldigt god kännedom om markerna på Järvafältet. Jörgen vet var man ska springa för att det ska bli bra! Under bilden på banan svarar Jörgen dessutom på frågor om arbetet med banan och lite annat som kan vara bra att tänka på.

 

Årets bana är rätt lik föegående års. Hur stor skillnad är det på årets bana jämfört med förra årets bana?

Den skiljer sig inte så mycket, med ett undantag, och det är avslutningen. Tidigare år har avslutningen gått över spänger, och det har inte alla gånger varit optimalt. För att möjliggöra passeringar av andra löpare i slutet försöker vi undvika spängerna och trånga passager genom staket.

 

Vi strävar ju ständigt efter förbättring som arrangör, så även med bana. Vilken analys gjorde du från föregående års bana? Vad fungerade bra och mindre bra?

Vädrets makter skapade förra året förutsättningar som vi inte räknade med. Blötta partier på banan blev väldigt blöta och bitvis blev stigar och andra partier lite bökigare att ta sig fram på. Det blev en större utmaning än beräknat, helt enkelt. Trots det fick jag ändå känslan av att många var nöjda och positiva med banan, och jag blev imponerad av löparna. Många stod för otroligt fina prestationer under förra årets Night Trail Run!

Vi fick en del synpunkter från er deltagare efter förra året, och en av dem var avslutningen. Därför har vi, som nämnt i föregående fråga, förändrat den lite för att få till den bättre. Ett annat önskemål var att banan gärna får likna tidigare års bana, och det har vi lyssnat på inför i år genom att inte förändra den så jättemycket.

Förhoppningsvis får vi en snällare höst rent vädermässigt, och då tror jag att flera kommer uppleva en rätt stor skillnad från förra årets besök i skogen.

Vad vill du försöka få fram och visa  våra deltagare, med den här banan?

Jag har försökt att få med så många olika terrängavsnitt som möjligt, allt ifrån ängsmark till lite mer svårframkomlig terräng. Deltagarna ska få springa i terräng som motsvarar vad man kan få möta vid under en orienteringstävling. Jag försöker visa hur fint och trivsamt det kan vara att springa i skogen, så att fler får upp ögonen för det- för det är väldigt kul!

Du som är väldigt bekant med skogen och banan, vilken är egentligen banans bästa del?
Banans bästa stråk är definitivt de som går i obanad terräng, utanför stig och väg. Där får man verkligen testa på att springa i skogen, fin skog dessutom. Där hoppas jag att de flesta som är ovana vid att springa i skog får uppleva hur kul det är, och att de har tid att njuta lite mitt i all tävlingshets.

Förra året var det en hel del besök i skogen, hur mycket har du varit ute på banan i år?

Det har blivit en del besök i skogen, mest för att säkerställa att inget oväntat skett från föregående år, typ nedfallna träd eller annat som kan påverka framkomligheten. Det är kul att springa i skogen, men inte om man måste klättra över massa träd och grenar, så det gäller att hålla koll på sådant. Samtidigt så är det ju en väldig trevlig del av Järvafältet så det blir en del extra besök även av den anledningen. 

Sist men inte minst, vilka tips vill du skicka med löparna inför årets tävling?

Kontrollera er utrustning! Se till så att pannlampan fungerar och är laddad samt att skorna är hela och passar för ändamålet. Då blir kvällen betydligt mycket roligare!

 

Tack till Jörgen för svar på våra frågor. Nu återstår det bara att springa banan… Syns vi den 27 oktober? Klart vi gör! Är du inte anmäld? Anmäl dig här!

 

Postad den .

Knappt hade informationen för vår nya tävlingsklass publicerats innan den första anmälan trillade in. Vi blev givetvis nyfikna och fick en pratstund med Emelie Lilliefeldt.

Vad triggade dig att anmäla dig till det här premiärlopp?

Night Trail Run 10 km är ett av mina absoluta favoritlopp. Det är skön stämning, ett bra arrangemang och riktigt bra trail nära stan. Samtidigt springer jag hellre längre distanser och vill gärna ha någon extra utmaning utöver själva löpningen, så Night Trail Run 30 km var ett givet val!

Vad lockar dig med löpning i skymning och mörker?

Skiftet mellan dag och natt är en av de häftigaste skiftningarna i naturen. Jag stiger gärna upp tidigt för att få springa långpass tills solen går upp, och under den mörka årstiden springer jag med pannlampa på kvällen.

Tidigare var jag rejält mörkrädd. Efter att ha övervunnit den rädslan är varje pass i mörkret en påminnelse om att jag är trygg och har lika stor rätt som alla andra att vara ute när jag vill på dygnet. Risken är större att vricka foten, än att träffa någon som har vrickat huvudet.

Den nya klassen lägger ett större ansvar på löparen att hitta rätt. Vad har du för plan?

Det viktigaste är att ha tillräckligt med energi för att både kunna springa och hålla huvudet klart – genom alla 30 kilometrar. Därför ska jag hålla nere tempot. Hålla koll på rutten på kartan och se till att få i mig vätska och energi regelbundet. Utöver den obligatoriska utrustningen har jag också en skaljacka.

Tre tips den som ska prova ett längre lopp för första gången

  1. Spara din energi! Det är särskilt viktigt i början av loppet. Sänk tempot rejält och våga gå i uppförsbackar.
  2. Spring tillsammans! Det är roligare, och när man har roligt så orkar man mer.
  3. Tro på dig själv! Var din egen bästa supporter, så har du en hejaklack med dig hela loppet.

Postad den .

Syfte med Night Trail Run är att få löpare att se mörkret som en tillgång istället för ett hinder. I höst kan vi erbjuda dig som gillar långa distanser att testa mörkerlöpning, genom en ny tävlingsklass, Night Trail Run 30 km. Start i skymning mål i mörker. Var med i premiären. Max 100 löpare.

 

Några fakta

  • Lördag 27 oktober
  • Distans cirka 30 km, fördelat på 75 % grusväg, 20% asfalt och 5 % stigar
  • Du springer på vackra vägar längs Mälaren och i Järvafältets naturreservat
  • Start i skymning, målgång i mörker
  • Incheckning och start vid  Welcome Hotel intill Barkarby station.
  • Målgång och utcheckning vid Bögs Gård i Sollentuna (1.5km från pendeltågsstationen Häggvik).
  • Tre vätskestationer längs vägen som måste ha passerats vid vissa tidpunkter.
  • Enklare navigering. Du får banan via Google Maps, samt även beskriven i en roadmap, så att du hittar.
  • Två klasser, Singel ( 1 löpare) eller Duo ( 2 löpare som springer tillsammans). Ingen uppdelning dam och herr. 
  • Datum 27 oktober. Start 16:30
  • Maxtid på sträckan cirka 3,5 timmar
  • Du är med och utvärderar tävlingen och kan påverka upplägget för framtiden.

 

Eftersom höstens tävling är en premiär ärt anmälningsavgiften anpassad för att täcka våra kostnader. Eventuellt överskott skänker vi till välgörenhet. Vill du vara med och utvärdera detta tävlingskoncept i höst?

Anmäl dig här och välj klassen Night Trail Run 30 km.

Vill du veta lite mer innan du anmäler dig, klicka här. 

Postad den .

Att springa i skogen med bara en pannlampa är en upplevelse. Att hoppa över stock och sten, snabba höger och vänstersvängar bland träd, berg-i-dagen, omväxlande lövskog och barrskog och utförslöpor med ojämn mark är väldigt kul, men även väldigt utmanande. Det är trots allt ganska långt ifrån att springa på ett elljusspår.

ntr_ene (28 of 39)

Orienterare är vana vid att ta sig fram över det mesta i skogen, med karta och kompass som hjälpmedel. En av  arrangörsklubbens Attunda Orientering just nu främsta nattorienterare, Daniel Roos, ger här lite tips och råd om att springa i skogen med enbart pannlampa som lyse.

Vad är det bästa med att springa i mörker och med nedsatt sikt?
– Det bästa med att springa i skog är variationen i löpningen. Ibland är det lite knixigare, ojämt underlag och lägre fart och ibland kan det gå riktigt fort, på stigar eller skog med berghällar tex. Jag gillar den omväxlingen i löpningen, att det ”händer” lite mer än när man till exempel springer på ett eljusspår eller en gångväg. Om man dessutom springer i skogen när det är mörkt så blir det ännu mer intensivt. När man inte ser lika långt så är det svårare att planera sin löpning, vilket gör att det alltid händer när man springer i skogen. Det är sällan man får vila, utan man måste alltid göra något- väja för en gran, anpassa stegen efter rötter och stenar på marken eller hoppa ner för en kant.

Om du bara fick ge ett råd till någon som ska springa Night Trail, vad skulle det vara?

– Kolla lampan så att den funkar! Funkar inte den, så blir det svårt att springer i mörker, svarar Daniel. Testa att ladda pannlampan fullt och låt den lysa så länge som du kommer använda den under tävling eller träning. Fungerar den då, kommer den fungera under ditt träningspass eller under tävlingen.

Min kompis anmälde mig till Night Trail Run i höst, och jag har aldrig sprungit trail förut, än mindre Night trail. Vad ska jag tänka på?

– Först och främst, ut i skogen och testa! Det räcker med att springa lite bredvid ditt eljusspår eller den vanliga stigen du springer för att pröva lite mer ojämn mark och få en känsla av hur det är. Gör det inte svårare än vad det behöver vara i början utan ta det steg för steg. Om du har en mindre skog eller dunge du känner till väl är även det en perfekt plats för att testa att springa utan stigar på. Vill man ge sig ut på en riktig runda i skogen kan jag varmt rekommendera en av våra två pröva på-träningar. Där kan man få både tips och svar på funderingar och frågor om allt som rör löpning i skog och Night Trail Run.

Vad vill du ge för tips till dem som till exempel redan sprungit ett Night Trail Run, och vill träna lite mer inför höstens lopp?

– Mitt råd till dem är att utmana sig själva lite. En stor del av hemligheten bakom att springa fort i skogen handlar inte om hur snabb man är utan mer om hur man kan ta sig fram i skogen. Testa att springa en kort sträcka i skogen så fort du kan, och gör det några gånger. Du får snabbt in en känsla om hur man ska sätta fötterna, hur man lyfter blicken och planerar sin löpning på ett optimalt sätt eller hur man hoppar över träd bäst. Vill du träna ännu mer specifikt inför Night Trail Run rekommenderar jag dig att testa att springa fort utför i skogen. Det krävs oerhört mycket tid och träning för att tjäna några sekunder i en uppförsbacke, men att bli bra på att springa utför kan vem som helst bli, och det fort. Träna lite på det, så kommer du fort märka att du springer ifrån dina konkurrenter under tävlingen!

Något sista tips du vill ge?

Ta chansen och åk på pröva på-träningarna. De vänder sig både till nybörjare och mer erfarna och är ett perfekt tillfälle att testa att springa i skogen och få tips och råd om allt från utrustning till löpteknik i skog. Och givetvis, glöm inte att anmäla dig innan fredag om du vill få lite billigare anmälningsavgit till höstens lopp. Vi syns den 27 oktober!

 

Postad den .

Likt tidigare år så kommer vi erbjuda två tillfällen att träna inför Night Trail Run! Träningarna brukar vara väldigt uppskattade och brukar samla ett 50-tal löpare. Träningarna vänder sig både till dig som är helt ny på att springa i skogen och till dig som är van vid det och vill ha ett trevligt träningspass. Träningarna är ett utmärkt tillfälle att pröva Night Trail, om man är lite osäker på vad det är eller om man vill testa utan att behöva ge sig ut i skogen ensam.

Vid varje träningstillfälle kommer det finnas två grupper, en för lite längre löpning, ungefär 10 km, och en för en liten kortare tur i skogen, ungefär 5 km. Tempot i vardera grupp anpassas så att alla klarar av att följa med. Slingorna för vardera grupp kommer gå både i skog och på stig/väg, men kommer inte vara samma som årets tävlingsbana.

Varje grupp kommer ledas av erfarna orienterare från arrangörsklubben Attunda OK, som guidar alla rätt i skogen och ser till att ingen blir ensam.

Träningstillfälle ett är onsdag 19 september med samling 19.00 vid stora parkeringen vid Bögs gård i Sollentuna.

Träningstillfäle två är onsdag 10 oktober med samling 18.30 vid stora parkeringen vid Bögs gård.

 

Är du anmäld till höstens lopp? Om inte, anmäl dig innan sista augusti för billigare anmälningsavgift! Du anmäler dig här.

Postad den .

Med mindre än tre månader kvar till den åttonde Night Trail Run så passar vi på att ställa tre frågor till tävlingsledare Göran Forsell.

Hur går det med planeringen inför Night Trail Run 2018?

Vi påbörjade planeringen inför årets tävling redan i januari, för att ha förra årets tävling i färskt minne och då framför allt de slutsatser vi fick med oss från utvärderingen. Fokus för planeringen har legat på hur vi kan utveckla tävlingen men bibehålla tävlingens själ, d.v.s. det lilla och enkla formatet men med ett tak på 1000 deltagare. Vi har även diskuterat om hur vi kan öka tävlingens miljöprofil genom att få fler tävlande att samåka eller att åka kommunalt och då främst pendeltåg till Häggviks station.

Finns det några nyheter i år för löparna att se fram emot?

Ja, det finns några få nyheter som vi håller på att slutligt fundera kring och det är att vi kommer göra några små justeringar på arenan. Dessa justeringar sker främst kring målet vid scoutstugan i syfte att hålla tävlingen levande även efter att löparna gått i mål fram till prisutdelningen. Det blir liknande tävlingsbanor som förra året, med förhoppningar om lite mindre lera.

Vi kommer även på försök införa en tredje tävlingsklass, Night Trail Ultra. Klassen kommer bli en patrulltävling och lång, betydligt längre än den vanliga 10-km klassen. Allt är inte helt klart än och vi ber att få återkomma med en inbjudan i slutet av augusti, så ni som är sugna på att springa lite längre bör hålla ögonen öppna!

Till sist, vill du uppmana löparna till något speciellt?

Ja, definitivt! Ta till vara på det fina vädret som är ute och njut av sommaren på det sätt som passar dig bäst. Varför inte en runda i skogen istället för det vanliga elljusspåret? Jag vill även påminna alla som vet att de ska springa Night Trail Run 2018 att anmäla sig innan sista augusti för billigare anmälningsavgift!

Här kan du anmäla dig!

Postad den .

Internationella kvinnodagen uppmärksammar varje år ojämställdhet och kvinnors situation världen över. Från det att kvinnor inte fick rösta till dagens Sverige har det skett stor förändring, men det finns fortfarande stora skillnader mellan könen i flera frågor i Sverige, där skillnaden i lön är en av dem. Men hur har det, och hur ser det ut inom idrotten angående jämställdhet?

Inom friidrotten tog det lång tid innan kvinnor fick ansågs lämpliga att deltaga på samma distanser som män. I de olympiska spelen1896 började manliga friidrottare tävla i 100 meter löpning medan damerna inte släpptes in förrän 1928. Manliga friidrottare tävlade i maraton för första gången under OS 1896 medans det dröjde ända fram till 1984 innan kvinnliga friidrottare ansågs lämpliga att springa 42 195 meter. Och det går fortfarande att finna exempel på idrotter för enbart det ena könet. I OS är nordisk kombination än så länge en manlig ensak medans vattengymnastik enbart är tillgänlig för kvinnor. För de flesta idrotter är det under 2018 tillåtet med kvinnligt som manligt deltagande.

Trots att det varit tillåtet med kvinnligt deltagande i flera decennier så har flera av de stora motionsarrangemangen i Sverige en ojämn fördelning mellan könen. 2015 var det 28 % kvinnor som deltog i Stockholm maraton, 2017 var 35 % av de anmälda som deltog i något av Vasaloppets alla lopp under vinterveckan kvinnor och samma år var 39 % av de anmäla deltagarna för världens största halvmaraton, Göteborgsvarvet, kvinnor.

För Night Trail Run är siffrorna betydligt mer upplyftande en för flera av våra stora arrangemang. Sedan Night Trail Run startade 2013 har det varit en stor andel kvinnor varje år. 2014 var 42 % av våra deltagare kvinnor och den siffran har stigit för varje år. 2015 var det 47 % kvinnor som deltog i Night Trail Run medans det 2016 och 2017 har varit en nästan jämn fördelning mellan kvinnor och män bland de anmälda, 50 respektive 51 %. Att Night Trail Run är ett jämställt arrangemang är vi otroligt stolta över, och något vi strävar efter att fortsätta att vara. Vi ser det som en styrka att antalet anmälda är så jämt fördelat mellan könen och tror att det ger en trevligare upplevelse för alla som är inblandade i Night Trail Run- deltagare som arrangör.

Vi vill fira i jämställdhetens tecken under internationella kvinnodagen. Om du anmäler dig idag, 8 mars, så får du 100 kronor rabatt på din anmälan ifall du använder ”jämställd” som kod. Erbjudandet gäller såklart alla som anmäler sig – killar, tjejer eller icke-binära. Syns vi på startlinjen 2018?

 

Du anmäler dig här!