Postad den .

Syfte med Night Trail Run är att få löpare att se mörkret som en tillgång istället för ett hinder. I höst kan vi erbjuda dig som gillar långa distanser att testa mörkerlöpning, genom en ny tävlingsklass, Night Trail Run 30 km. Start i skymning mål i mörker. Var med i premiären. Max 100 löpare.

 

Några fakta

  • Lördag 27 oktober
  • Distans cirka 30 km, fördelat på 75 % grusväg, 20% asfalt och 5 % stigar
  • Du springer på vackra vägar längs Mälaren och i Järvafältets naturreservat
  • Start i skymning, målgång i mörker
  • Incheckning och start vid  Welcome Hotel intill Barkarby station.
  • Målgång och utcheckning vid Bögs Gård i Sollentuna (1.5km från pendeltågsstationen Häggvik).
  • Tre vätskestationer längs vägen som måste ha passerats vid vissa tidpunkter.
  • Enklare navigering. Du får banan via Google Maps, samt även beskriven i en roadmap, så att du hittar.
  • Två klasser, Singel ( 1 löpare) eller Duo ( 2 löpare som springer tillsammans). Ingen uppdelning dam och herr. 
  • Datum 27 oktober. Start 16:30
  • Maxtid på sträckan cirka 3,5 timmar
  • Du är med och utvärderar tävlingen och kan påverka upplägget för framtiden.

 

Eftersom höstens tävling är en premiär ärt anmälningsavgiften anpassad för att täcka våra kostnader. Eventuellt överskott skänker vi till välgörenhet. Vill du vara med och utvärdera detta tävlingskoncept i höst?

Anmäl dig här och välj klassen Night Trail Run 30 km.

Vill du veta lite mer innan du anmäler dig, klicka här. 

Postad den .

Att springa i skogen med bara en pannlampa är en upplevelse. Att hoppa över stock och sten, snabba höger och vänstersvängar bland träd, berg-i-dagen, omväxlande lövskog och barrskog och utförslöpor med ojämn mark är väldigt kul, men även väldigt utmanande. Det är trots allt ganska långt ifrån att springa på ett elljusspår.

ntr_ene (28 of 39)

Orienterare är vana vid att ta sig fram över det mesta i skogen, med karta och kompass som hjälpmedel. En av  arrangörsklubbens Attunda Orientering just nu främsta nattorienterare, Daniel Roos, ger här lite tips och råd om att springa i skogen med enbart pannlampa som lyse.

Vad är det bästa med att springa i mörker och med nedsatt sikt?
– Det bästa med att springa i skog är variationen i löpningen. Ibland är det lite knixigare, ojämt underlag och lägre fart och ibland kan det gå riktigt fort, på stigar eller skog med berghällar tex. Jag gillar den omväxlingen i löpningen, att det ”händer” lite mer än när man till exempel springer på ett eljusspår eller en gångväg. Om man dessutom springer i skogen när det är mörkt så blir det ännu mer intensivt. När man inte ser lika långt så är det svårare att planera sin löpning, vilket gör att det alltid händer när man springer i skogen. Det är sällan man får vila, utan man måste alltid göra något- väja för en gran, anpassa stegen efter rötter och stenar på marken eller hoppa ner för en kant.

Om du bara fick ge ett råd till någon som ska springa Night Trail, vad skulle det vara?

– Kolla lampan så att den funkar! Funkar inte den, så blir det svårt att springer i mörker, svarar Daniel. Testa att ladda pannlampan fullt och låt den lysa så länge som du kommer använda den under tävling eller träning. Fungerar den då, kommer den fungera under ditt träningspass eller under tävlingen.

Min kompis anmälde mig till Night Trail Run i höst, och jag har aldrig sprungit trail förut, än mindre Night trail. Vad ska jag tänka på?

– Först och främst, ut i skogen och testa! Det räcker med att springa lite bredvid ditt eljusspår eller den vanliga stigen du springer för att pröva lite mer ojämn mark och få en känsla av hur det är. Gör det inte svårare än vad det behöver vara i början utan ta det steg för steg. Om du har en mindre skog eller dunge du känner till väl är även det en perfekt plats för att testa att springa utan stigar på. Vill man ge sig ut på en riktig runda i skogen kan jag varmt rekommendera en av våra två pröva på-träningar. Där kan man få både tips och svar på funderingar och frågor om allt som rör löpning i skog och Night Trail Run.

Vad vill du ge för tips till dem som till exempel redan sprungit ett Night Trail Run, och vill träna lite mer inför höstens lopp?

– Mitt råd till dem är att utmana sig själva lite. En stor del av hemligheten bakom att springa fort i skogen handlar inte om hur snabb man är utan mer om hur man kan ta sig fram i skogen. Testa att springa en kort sträcka i skogen så fort du kan, och gör det några gånger. Du får snabbt in en känsla om hur man ska sätta fötterna, hur man lyfter blicken och planerar sin löpning på ett optimalt sätt eller hur man hoppar över träd bäst. Vill du träna ännu mer specifikt inför Night Trail Run rekommenderar jag dig att testa att springa fort utför i skogen. Det krävs oerhört mycket tid och träning för att tjäna några sekunder i en uppförsbacke, men att bli bra på att springa utför kan vem som helst bli, och det fort. Träna lite på det, så kommer du fort märka att du springer ifrån dina konkurrenter under tävlingen!

Något sista tips du vill ge?

Ta chansen och åk på pröva på-träningarna. De vänder sig både till nybörjare och mer erfarna och är ett perfekt tillfälle att testa att springa i skogen och få tips och råd om allt från utrustning till löpteknik i skog. Och givetvis, glöm inte att anmäla dig innan fredag om du vill få lite billigare anmälningsavgit till höstens lopp. Vi syns den 27 oktober!

 

Postad den .

Likt tidigare år så kommer vi erbjuda två tillfällen att träna inför Night Trail Run! Träningarna brukar vara väldigt uppskattade och brukar samla ett 50-tal löpare. Träningarna vänder sig både till dig som är helt ny på att springa i skogen och till dig som är van vid det och vill ha ett trevligt träningspass. Träningarna är ett utmärkt tillfälle att pröva Night Trail, om man är lite osäker på vad det är eller om man vill testa utan att behöva ge sig ut i skogen ensam.

Vid varje träningstillfälle kommer det finnas två grupper, en för lite längre löpning, ungefär 10 km, och en för en liten kortare tur i skogen, ungefär 5 km. Tempot i vardera grupp anpassas så att alla klarar av att följa med. Slingorna för vardera grupp kommer gå både i skog och på stig/väg, men kommer inte vara samma som årets tävlingsbana.

Varje grupp kommer ledas av erfarna orienterare från arrangörsklubben Attunda OK, som guidar alla rätt i skogen och ser till att ingen blir ensam.

Träningstillfälle ett är onsdag 19 september med samling 19.00 vid stora parkeringen vid Bögs gård i Sollentuna.

Träningstillfäle två är onsdag 10 oktober med samling 18.30 vid stora parkeringen vid Bögs gård.

 

Är du anmäld till höstens lopp? Om inte, anmäl dig innan sista augusti för billigare anmälningsavgift! Du anmäler dig här.

Postad den .

Med mindre än tre månader kvar till den åttonde Night Trail Run så passar vi på att ställa tre frågor till tävlingsledare Göran Forsell.

Hur går det med planeringen inför Night Trail Run 2018?

Vi påbörjade planeringen inför årets tävling redan i januari, för att ha förra årets tävling i färskt minne och då framför allt de slutsatser vi fick med oss från utvärderingen. Fokus för planeringen har legat på hur vi kan utveckla tävlingen men bibehålla tävlingens själ, d.v.s. det lilla och enkla formatet men med ett tak på 1000 deltagare. Vi har även diskuterat om hur vi kan öka tävlingens miljöprofil genom att få fler tävlande att samåka eller att åka kommunalt och då främst pendeltåg till Häggviks station.

Finns det några nyheter i år för löparna att se fram emot?

Ja, det finns några få nyheter som vi håller på att slutligt fundera kring och det är att vi kommer göra några små justeringar på arenan. Dessa justeringar sker främst kring målet vid scoutstugan i syfte att hålla tävlingen levande även efter att löparna gått i mål fram till prisutdelningen. Det blir liknande tävlingsbanor som förra året, med förhoppningar om lite mindre lera.

Vi kommer även på försök införa en tredje tävlingsklass, Night Trail Ultra. Klassen kommer bli en patrulltävling och lång, betydligt längre än den vanliga 10-km klassen. Allt är inte helt klart än och vi ber att få återkomma med en inbjudan i slutet av augusti, så ni som är sugna på att springa lite längre bör hålla ögonen öppna!

Till sist, vill du uppmana löparna till något speciellt?

Ja, definitivt! Ta till vara på det fina vädret som är ute och njut av sommaren på det sätt som passar dig bäst. Varför inte en runda i skogen istället för det vanliga elljusspåret? Jag vill även påminna alla som vet att de ska springa Night Trail Run 2018 att anmäla sig innan sista augusti för billigare anmälningsavgift!

Här kan du anmäla dig!

Postad den .

Internationella kvinnodagen uppmärksammar varje år ojämställdhet och kvinnors situation världen över. Från det att kvinnor inte fick rösta till dagens Sverige har det skett stor förändring, men det finns fortfarande stora skillnader mellan könen i flera frågor i Sverige, där skillnaden i lön är en av dem. Men hur har det, och hur ser det ut inom idrotten angående jämställdhet?

Inom friidrotten tog det lång tid innan kvinnor fick ansågs lämpliga att deltaga på samma distanser som män. I de olympiska spelen1896 började manliga friidrottare tävla i 100 meter löpning medan damerna inte släpptes in förrän 1928. Manliga friidrottare tävlade i maraton för första gången under OS 1896 medans det dröjde ända fram till 1984 innan kvinnliga friidrottare ansågs lämpliga att springa 42 195 meter. Och det går fortfarande att finna exempel på idrotter för enbart det ena könet. I OS är nordisk kombination än så länge en manlig ensak medans vattengymnastik enbart är tillgänlig för kvinnor. För de flesta idrotter är det under 2018 tillåtet med kvinnligt som manligt deltagande.

Trots att det varit tillåtet med kvinnligt deltagande i flera decennier så har flera av de stora motionsarrangemangen i Sverige en ojämn fördelning mellan könen. 2015 var det 28 % kvinnor som deltog i Stockholm maraton, 2017 var 35 % av de anmälda som deltog i något av Vasaloppets alla lopp under vinterveckan kvinnor och samma år var 39 % av de anmäla deltagarna för världens största halvmaraton, Göteborgsvarvet, kvinnor.

För Night Trail Run är siffrorna betydligt mer upplyftande en för flera av våra stora arrangemang. Sedan Night Trail Run startade 2013 har det varit en stor andel kvinnor varje år. 2014 var 42 % av våra deltagare kvinnor och den siffran har stigit för varje år. 2015 var det 47 % kvinnor som deltog i Night Trail Run medans det 2016 och 2017 har varit en nästan jämn fördelning mellan kvinnor och män bland de anmälda, 50 respektive 51 %. Att Night Trail Run är ett jämställt arrangemang är vi otroligt stolta över, och något vi strävar efter att fortsätta att vara. Vi ser det som en styrka att antalet anmälda är så jämt fördelat mellan könen och tror att det ger en trevligare upplevelse för alla som är inblandade i Night Trail Run- deltagare som arrangör.

Vi vill fira i jämställdhetens tecken under internationella kvinnodagen. Om du anmäler dig idag, 8 mars, så får du 100 kronor rabatt på din anmälan ifall du använder ”jämställd” som kod. Erbjudandet gäller såklart alla som anmäler sig – killar, tjejer eller icke-binära. Syns vi på startlinjen 2018?

 

Du anmäler dig här!

Postad den .

Delad glädje är dubbel glädje, och det vill vi belysa på alla hjärtans dag. Därför kan man idag anmäla sig två stycken till priset av en. Prata med din partner, vän eller arbetskamrat och ta chansen att anmäl er till höstens Night Trail Run till ett riktigt bra pris.

Vi syns den 27 oktober!

Anmäl dig här!

Postad den .

Är du osäker på vad du ska ge bort i julklapp, eller vill du bara anmäla dig och en vän till ett riktigt schysst pris? Hela vägen till julafton kan du och en vän anmäla sig för 500 kronor totalt!

 

Vill du ge bort en Night Trail Run-start i julklapp? Ladda ner bilden nedan och skriv ut på en färgskrivare, slå in och lägg till ett julrim så är den perfekta julklappen klar!

 

 

Postad den .

Idag, 24 november, öppnar anmälan för Night Trail Run 2018!

Du som anmäler dig idag gör det för enbart 200 kronor- billigare än så kommer det inte bli! Ange koden ”blackfriday18” vid anmälan så dras rabatten av. Förra året var det över 800 som sprang- hur många blir vi 2018?

Klicka här för att anmäla dig!

 

Postad den .

Det ihärdiga regnandet under hösten har gjort skogen och ängarna runt Bögs gård mjuka och blöta. De gärden som var tänkta att användas till parkering är mjuka och risken är stor för att man kör fast där. Det betyder att parkeringsytorna minskat och vi önskar därför att ni som har möjlighet att samåka, alternativt åka kommunalt till tävlingen.

 

Att det är blött i skogen betyder även att man börjar frysa fort efteråt, ifall man inte har torrt ombyte med sig. Vi rekommenderar att man har med sig torrt ombyte till efter tävlingen, nya torra skor, gärna stövlar, och gärna ett par varma sockor. Just nu säger väderleksprognosen uppehåll och 6 grader, så varma kläder är att rekommendera!

Det här är bilder tagna på arenan och startgärdet under onsdagens regnande. Vattnet har sjunkit undan en del, men det är fortfarande blött!

Postad den .

Nu är det mindre än en vecka kvar till årets Night Trail Run! Här publiceras tävlings-PM med all info du behöver veta om årets lopp. Finns inte svaret på din fråga i PM? Det löser vi, skicka ett mail till nighttrailrun@gmail.com så besvarar vi den där.

Tävlings-PM